La col·lecció d’història oral és un mitjà de cooperació entre els interessats en la documentació i interpretació de l’experiència generada en el Baix Llobregat i Catalunya en relació amb els àmbits temàtics que són objectiu de l’activitat de la Fundació Utopia. Aquesta dóna cor a la investigació que fa servir les tècniques de la història oral i promou el desenvolupament de normes i principis per a la recollida i conservació de les històries. D’aquesta manera, la Fundació fomenta la comprensió  del valor democràtic de la història oral.

Sota aquests objectius i principis, la Fundació Utopia ha dut a terme un treball d’investigació d’Històries de vida , basat en els testimonis de vida de treballadors i treballadores del Baix Llobregat que van ser protagonistes de la lluita obrera i l’antifranquisme, en el període comprés entre 1950 i 1970. La publicació reflecteix els temes següents: el fet migratori i les seves motivacions, que constitueix el punt de partida de les entrevistes; la integració social i idiomàtica dels immigrants; la seva inserció laboral en el teixit industrial de la comarca; la cerca d’un habitatge digne; la millora de la situació econòmica i social; la defensa de l’ensenyament públic. A partir dels testimonis, s’aborda també la presa de consciència obrera, la militància sindical i política. S’analitza les característiques de la lluita política, sindical i social, les vagues més importants del període, la repressió patida pels obrers i la clandestinitat. Igualment, la publicació aporta dades i testimonis sobre l’alfabetització, l’escola, l’apostolat seglar, la vida de l’exili, les comissions de barris i fàbriques, la dona obrera i el seu paper.

La publicació recull un àlbum fotogràfic i els testimonis sonors  de les persones entrevistades (64, en total) que formen part de l’arxiu oral de la Fundació.