Forum educacio

La Fundació Utopia considera l’educació com un bé públic i un dret humà fonamental – en totes les branques i nivells – que, en els nostres temps, està sent sotmesa a un ràpid procés de mercantilització i degradació fruit d’una política neoliberal. La Fundació Utopia entén que davant d’aquesta situació és necessari recuperar el discurs educatiu i dur a terme accions que tornin l’educació al centre de les inquietuds socials.

El Fòrum Educació està constituït per persones que representin entitats o institucions del Baix Llobregat que tenen interès manifest sobre temes educatius i s’inscriuen voluntàriament.

Les finalitats del Fòrum Educació són dur a terme debats, exposicions i conferències sobre:

• Impulsar la recuperació del discurs educatiu en el marc d’una educació pública, laica i gratuïta.
  • Promoure la difusió d’estudis i investigacions sobre el sistema educatiu o sobre algun dels seus aspectes que, per la seva rellevància, tinguin clara incidència en l’escola, entesa en sentit ampli.
  • Estimular i promoure el debat sobre normatives i d’altres actuacions polítiques que incideixen directament en l’àmbit educatiu o en algun dels seus aspectes.
  • Promoure la importància i el valor de l’educació en els àmbits social, cultural i polític.
  • Estimular la democratització del sistema educatiu, que, entre d’altres accions, inclou:
    • promoure institucions educatives gestionades democràticament i obertes a la comunitat,
    • fomentar pràctiques i valors democràtics a l’escola,
    • impulsar la recerca de la qualitat de les polítiques i processos educatius,
    • recuperar la memòria col·lectiva,
    • rebutjar els autoritarismes,
    • fomentar el dret dels estudiants a participar en la gestió de les institucions educatives,
    • afermar i donar valor al rol dels treballadors i treballadores de l’educació.
Fòrums 2013-2014

16 d’octubre de 2013: “El valor de l’educació: ahir, avui i demà”. Ponent: Joan Manuel del Pozo, professor de Filosofia de la Universitat de Girona. Conseller d’Educació i Universitats en el darrer govern de Pasqual Maragall

12 de febrer de 2014: “Societat i educació”. Ponent: Joaquim Prats, catedràtic de Didàctica de la Història de la Universitat de Barcelona. President del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu de Catalunya (2004-2010)

7 de maig de 2014: “Xarxes d’aprenentatge: ser, saber i desaprendre en un context complex”. Ponent: Ramon Flecha, catedràtic de Sociologia i Doctor Honoris Causa per la Universitat West Timisoara.

Fòrums 2014-2015

15 d’octubre de 2014: “Avaluació de polítiques públiques: l’avaluació a l’Educació”. Ponent: Joan Estruch, secretari executiu del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu de Catalunya.

15 de gener de 2015: “LOMCE: professionalització i elecció primerenca”. Ponent: Fidel Molina, professor de Sociologia de l’Educació i director del Centre de Formació Contínua de la Universitat de Lleida.

4 de març de 2015: “Nou feminisme-masclisme a l’escola”. Ponent: Lídia Puigvert, professora de Teoria Sociològica a la Universitat de Barcelona.

6 de maig de 2015: “Sociedad y educación: implicación y corresponsabilidad”. Ponent: Mariano Fernández Enguita, professor de Sociologia de l’Educació a la Universitat Complutense de Madrid

Fòrums 2015-2016

14 d’octubre de 2015Innovació a l’escola. Ponent: Jaume Carbonell, pedagog, sociòleg i periodista.

20 de gener de 2016: Desigualtats, immigració i escoles de segona oportunitat. Ponents: Xavier Martínez-Celorrio, professor de Sociologia de l’Educació a la Universitat de Barcelona, i Begonya Gasch, directora de la Fundació El Llindar, de Cornellà de Llobregat.

30 de març de 2016: Com educar avui per demà?” Ponents: Pau Rodríguez, director de El Diari de l’Educació, i Maite Andreu, Directora General Jesuïtes Bellvitge – Centre d’Estudis Joan XXIII.

11 de maig de 2016: Deures, sí o no?” Ponent: Jaume Funes, psicòleg, educador, periodista.

Fòrums 2016-2017
Fòrum d'Educaciò JORNADA ESCOLAR: CONTÍNUA O PARTIDA.

El debat sobre el temps escolar no és nou. Des de fa anys, molts països del nostre entorn han ordenat les seves jornades i calendaris escolars amb criteris diferents. A Catalunya, la instauració de les “vacances d’hivern” i la “setmana blanca” ha tingut una vida efímera. També de vida curta va ser la implantació de la sisena hora a les escoles públiques. D’altra banda, la implantació de la jornada contínua s’inicià el 2013, de manera experimental. Avui, encara es manté així, sense generalitzar-se, i la Conselleria d’Ensenyament perllongà el passat gener el pla experimental fins el 2019.

Fòrum d'Educaciò JORNADA ESCOLAR: CONTÍNUA O PARTIDA.

Hi participaran com a ponents en Fabián Mohedano, parlamentari al Parlament de Catalunya i promotor de la “Iniciativa per a la reforma horària”, i n’Àlex Castillo, membre de l’AMPA de l’IES Consell de Cent de Barcelona, que ha estat president de la FAPAC fins el març del 2016.